Gravid uke 23

Babyen er på størrelse med en grapefrukt
28 cm lang og 500 gram

Baby:

Jeg ser veldig godt selv at magen vokser nesten større for hver dag. Typisk at etter 3 dager har den poppet mye mer ut enn tidligere. Smaksløkene på tungen til fosteret har utviklet seg og kan kjenne berøring på magen. Hormonene lager insulin og pigmentet begynner å utvikle seg, men huden er fortsatt veldig tynn.

Det er utrolig at jeg er i den siste uken i den 5. graviditets-måneden. Når jeg er aktiv, føler jeg ikke babyen så mye, fordi jeg er opptatt med noe, men når jeg slapper av kjenner jeg spark med en gang. Jeg føler fortsatte samme syklus på når fosteret er aktiv og ikke, så jeg er nyskjerrig på om dette kommer til å følge helt frem til fødselen.

Hvordan har jeg det:

Jeg føler meg fantastisk og kjenner virkelig at magen er kommet for å bli. Uansett hva jeg holder på med så er magen der, dette er en så deilig følelse, litt uvant da jeg ikke bestandig tenker over at den tar litt plass noen ganger. Magen er større om kvelden enn om morgenen, og hvis jeg gjør mange ting eller blir litt stresset eller sliten blir den hard som en stein, dette er kynnere. Så jeg må tenke over hvordan jeg bruker energien min og være flink til å slappe av når jeg kan.

Søvn:

Jeg jobber nattskift, og det har ikke vært lett de siste ukene. Jeg var skikkelig syk forrige uke på grunn av søvnmangel. Det er vanskelig å finne en god posisjon i senga, så det tar tid å sovne og jeg våkner masse. Føler meg aldri helt uthvilt.

Vektøkning:

1,5 kg. Jeg bruker fortsatt mine vanlige klær, men jeg tror ikke det er lenge igjen til jeg må investere i noen gravidklær, de stramme jeansene begynner å bli litt ukomfortabel.

Cravings:

Det jeg vil ha denne uken er suppe, pasta og granola. Jeg vil gjerne spise salat hele tiden, problemet er at grønnsakene i norge smaker som vann, spesielt tomat. Magen blir full veldig fort, så jeg må spise mindre, men oftere.

Komplikasjoner:

Halsbrann er her for fullt, hele tiden, uansett hva jeg gjør, og spesielt på kvelden. Hvorfor har man mer halsbrann på kvelden? Tabletter er ikke nok, mandel fungerer ikke, så neste trinn er å prøve denne væsken man kan drikke. Halsbrann er irriterende og faktisk vondt noen ganger.

Bekkenet mitt er svakt og kjernemuskulaturen, noe jeg må fokusere mer på. Dette er min andre graviditet og jeg er nok svakere nettopp pågrunn av dette.

Jeg kjenner smerter i magen på siden og midt på, jeg antar at dette kommer av magemusklene som trekker seg til siden, og at livmoren vokser.

Treningen min denne uken:

Jeg hadde så mye som 4 treningsøkter denne uken, og jeg presset meg litt for å kjenne på formen. Hver dag er så ulik at det er ingen vits å planlegge noe som helst. Treningen er veldig kontrollert og jeg føler meg veldig sterk. Jeg trener ikke slik at jeg blir utmattet eller veldig svett, da det skal en til før jeg kjenner det og jeg ønsker ikke å presse meg så hardt. Treningen hjelper virkelig og jeg tror nok graviditeten hadde vært enda hardere om jeg ikke fokuserte på trening. Treningen gir meg en ny energi.

 

Hjemmeside: lisalife.me
Instagram: @lisa_andreassen

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top