ALLE ER MISUNNELIG PÅ JULEN VÅR I ÅR

 

Julen ble litt annerledes i år, men utrolig spennende. Vi feirer jul i Finland i år, hos besteforeldrene mine, da min mor er finsk, og jeg er da halvt finsk. Sist jeg var i Finland og møtte besteforeldrene mine var i 2008, så det begynner å bli en stund siden. Er veldig glad for at vi bestemte oss for å ta turen hit i år.

 

 

Det blir ikke bare en vanlig julefeiring, vi befinner oss faktisk i nissen hjemplass, Rovaniemi. Siden jeg ble født har jeg sett nissen hvert eneste år, men denne opplevelsen blir veldig spennende for Milan og Stanislav. Begge deres drømmer blir nok oppfylt i år, noe jeg er utrolig glad for på deres vegne. Mange er misunnelig på juleferingen vår i år.

 

 

22.12.19 – Vi startet bilturen fra Trondheim kl 05 på natten. Tok med oss både mat og drikke slik at vi hadde bare 2 stopp på veien. Vi ankom Skellefteå kl 16. Middagen besto av McDonalds, enkelt og greit. Stor stas for Milan, men kanskje noe av det jeg liker minst. Av og til er det enkle ofte det beste. Kjøringen gikk overraskende fort og bra med tanke på Milan. På hotellet hadde vi basseng og badstu, og vi tok alle tidlig kveld, for en ny kjøretur.

 

 

 

23.12.19 – Som gravid ble det så å si en søvnløs natt, og jeg sto opp kl 04. Vekket de andre kl 07. Spiste en skikkelig god skandinavisk frokost, noe jeg setter veldig stor pris på etter å ha vært mye i utlandet, så er en skandinavisk hotellfrokost helt fantastisk og noe man ikke skal ta for gitt. Haha!

 

 

Vi ankom Rovaniemi ca kl 13. Møtte min bestefar som jeg ikke har sett på 11 år og foreldrene mine. Stanislav fikk møte foreldrene mine for første gang, veldig spennende og gøy at de endelig kunne møtes. Stanislav møtte moren min i 2008 da vi var på ferie i bulgaria, så hun husket ham fra da.

 

 

 

 

Tradisjon tro spiste vi grøt til middag med mandel, overraskende nok var det Milan som fikk den. Men typisk mamma hadde kjøpt noe til alle, så ingen tapte mandel i grøten. Stanislav var veldig overrasket over at vi spiste ris og melk til middag, thats it. Men jeg sa at det er kanskje den eneste dagen i året vi gjør dette og det var jeg som ønsket det da det alltid har vært en tradisjon for meg.

 

 

 

 

 

Møtte min tante som jeg kanskje ikke har sett på 20 år og mine søskenbarn jeg aldri har møtt før. Sammen dro vi til Nissen, da det på lillejulaften er en stor happening der. Nissen skal nemlig dra på jobb da han har mange gaver han må levere overalt i verden. Kjempestas for Milan, og Stanislav. Enda en barndomsdrøm gå i oppfyllelse. Nissen satt seg på sleden sin og dro avgårde med reinsdyrene. Hvor kult er ikke dette? Har du sett den ekte nissen før? Aner ikke hvor mange ganger jeg har vært der da jeg var flere ganger i Rovaniemi som lita jente.

.

 

Nå kan vi endelig slappe av, med badstu på badet. Ut vindue snør det og trærne er helt hvite. Skikkelig julestemning. Det blir ikke mange tradisjoner i år da denne julen blir veldig annerledes. Vi får se hva morgendagen bringer, men en ting er sikkert, vi skal ut med kjelken og vi skal lage snømann. Dagen etter julaften blir det nok en tur til nissen, for å utforske. DA lover jeg det blir mange bilder å vise fram på bloggen.

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top