APPELSINSAUS MED NELLIK

 

Det er tid for julemat, så jeg tenkte en appelsinsaus med litt smak av nellik vil være perfekt til julematen. Om du aldri har prøvd appelsinsaus før kan jeg virkelig anbefale det. Appelsinsaus er veldig populært til and, men også godt til ribbe. Men sausen er spesielt god til grønnsaker, spesielt ovnsbakte grønnsaker.

 

På julaften spiser jeg nøttestek siden jeg er vegetarianer og her synes jeg en god appelsinsaus spicer opp hele retten. Alltid en hit! Nellik og appelsin, kan det blir mer jul enn det?

 

Ingredienser:

  • 1 sjalottløk
  • 1 fedd hvitløk
  • 0,5 dl hvitvin (evt grønnsaksbuljong)
  • 0,5 dl grønnsaksbuljong
  • 2 dl saft fra appelsin (evt fersk presset appelsinjuice)
  • 2 ss balsamicoeddik, helst en som er vellagret
  • 2 ss smør
  • 4 hele nellikspiker
  • Honning
  • Hvis du synes sausen blir for tynn kan du tilsette maizena eller potetmel
  • Salt og pepper

Slik gjør du:

  1. Finhakk hvitløk og sjalottløk og fres blank i en stekepanne.
  2. Tilsett hvitvin, appelsinjuice og nellik. Kok inn.
  3. Fjern nelliken.
  4. Tilsett grønnsaksbuljong og balsamico, og smak til med honning, salt og pepper.
I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top