MIN BABY SKAL BLI VEGETARIANER

 

Jeg er i 8. svangerskapsmåned og 35 uker på vei nå. Det begynner virkelig å nærme seg slutten på dette svangerskapet og kroppen min gjør seg klar til fødsel hver eneste dag nå. Mye mens lignende smerter, kynnere og nedpress. Det skal ikke mye bevegelse til at jeg kjenner det bygger seg opp, litt gåing bare, så trening blir det lite av. Jeg kan gjøre litt yoga og styrketrening bare. Til tross for en del smerter og kynnere tror jeg ikke han kommer før termin. Når tror du han kommer? Milan kom 15 minutter før termindato.

 

 

Noe jeg har bestemt meg for er at denne babyen skal være vegetarianer. Mange synes dette høres ut som galskap og ikke helt gjennomtenkt, noe jeg har forståelse for. En vegetarianer spiser absolutt alt bortsett fra kjøtt og fisk. Altså vi spiser mye egg og ost for eksempel.

 

 

Det er flere som sender meg propaganda videoer og bilder av veganske familier og generelt mennesker, som ser virkelig syke ut. Disse videoene er egentlig ganske skremmende og jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke-vegetarianere ønsker å spre slikt budskap. Jeg tror grunnen til at de ønsker å gjøre dette er fordi de føler seg bedre av å vise slike teite ting, at du ikke kan leve uten kjøtt og fisk. Dette er ikke sant. De vet at å spise kjøtt og fisk er ikke bra og kjøttindustrien er ødeleggende for oss mennesker. Hvordan det er å være veganer vet jeg ingenting om. Ja jeg foretrekker vegansk mat veldig ofte, men uten egg og ost vet jeg ikke hvordan ville vært i et langt tidsperspektiv.

 

 

Som vegetarianer i 3 år har jeg ingen mangler på noen vitaminer eller mineraler. Jeg har alltid vært tynn, men med denne dietten spiser jeg mer næringsrik mat og har enklere for å både legge på meg og bygge muskler. Kroppen min er lettere og jeg er generelt mye friskere. Har mer glød i huden og håret mitt vokser raskere. Mentalt er jeg mer harmonisk, sover bedre og et lettere sinn.

 

 

Vi er litt for trangsynte med tanke på kosthold noen ganger. Vi tror at det vi vokste opp med er det beste for oss. For eksempel tenker vi at det vår bestemor gjorde er den beste måten å gjøre det på. Dette trenger absolutt ikke å være noe som helst hold i. Generasjonen forandrer seg, vi er mer opplyst, vi har tilgang på mye mer enn før. Før i tiden hadde de bare noen få ressurser, slik at for eksempel kostholdet var mer ensidig og kanskje mer kjøtt og fisk enn grønnsaker, da de var avhengig av å ha færre måltider med mer energi. Jeg er helt sikker på at mine foreldre tror jeg er gal som har valgt bort kjøtt og fisk, og jeg klandrer dem ikke for det.

 

 

Kan en baby være vegetarianer?

En baby vil drikke morsmelk i ca 6 måneder uten noe ekstra. Etter dette blir babyen introdusert til fast føde som oftest består av grønnsaker og frukt, samt grøt.

 

Det er ingen grunn til å være i tvil på om en vegetarisk diett er dårlig for barnet. Forskning viser faktisk at barn med en velbalansert, vegetarisk kost utvikler seg like godt som barn som spiser kjøtt. Faglig er man også enig i at et sammensatt plantebasert kosthold er velegnet for barn. Et vegetarisk kosthold kan enkelt dekke alle behov for næringsstoffer, i alle aldre, helt fra spedbarnsalderen. Det som er veldig viktig er å sette seg inn i hva barnet trenger, slik at man sikrer fullstendig kost med viktige vitaminer og mineraler. Barn har små mager, men riktig nærin er utrolig viktig for vekst og utvikling.

 

Mange tenker at det er utfordrende å gå for et vegetarisk kosthold til barn, men når man kan spise både egg og melkeprodukter er det veldig enkelt å sette sammen et fullverdig kosthold til barn.

 

 

De viktigste næringsstoffene man må tenke på er:

  1. Jern: Grøt er en god kilde til jern og mange industrifremstilt grøt som de fleste kjøper til sitt barn er ofte tilsatt jern. Hvis man vil lage grøt selv er det viktig å velge jernrive kornslag slik som hirse og havre. For å økt opptaket av jern kan det være lurt å alltid gi frukt, juice eller grønnsaker ved siden av som er rik på vitamin C.
  2. Kalsium: Meieriprodukter er en god kilde til kalsium. Men man må også tenke på at meieriprodukter ikke bør være en hovedingrediens i et måltid eller brukes veldig ensidig da dette kan hemme opptaket av jern. Men kalsium finnes også i store mengder plantebasert mat, som kan være bedre alternativer.
  3. Jod: Dette dekkes av meieriprodukter, men også tang. For eksempel er en knivsodd taremel tilstrekkelig for å dekke dagsbehovet.
  4. B12: For å få dekket behovet kan man ta kosttilskudd eller benytte seg av produkter beriket med vitamin B12 (for eksempel plantemelk som soyamelk og havremelk).
  5. Vitamin D: Det er anbefalt at barn fra 4 måneders alder tar tilskudd av vitamin D.

 

 

Eksempel på hvilke matvarer et vegetarisk kosthold for et barn bør være:

  • Fett fra smør, nøtter og avokado.
  • Vitaminer fra grønnsaker, frukt, meieriprodukter, olje, nøtter og belgfrukter.
  • Karbohydrater fra poteter, rotgrønnsaker, ris, korn, belgfrukter, frukt og grønnsaker.
  • Mineraler fra kornprodukter, grønnsaker, rotfrukter, belgfrukter, nøtter, bær og melkeprodukter.
  • Jernberiket grøt.
  • Smør og vitamin D dråper.
  • Tilskudd av vitamin B12 er avhengig av kostholdet.

Jeg tenker at mitt barn skal bli vegetarianer. Milan ble ikke født som vegetarianer og han får dermed bestemme selv om han vil spise kjøtt eller plantebasert. Jeg håper såklart han blir enda mer glad i grønnsaker, frukt osv, for han er ganske kresen, men han spiser mye fisk noe som jeg synes er veldig bra. Jeg tenker at det å oppdra en baby med vegetarisk kosthold ikke er noe problem da jeg ikke ser noen hindringer. Men dette vil innebære at jeg må bruke enda mer tid på å  ordne et sammensatt kosthold slik at jeg er sikker på at barnet får alle viktige næringsstoffer. når barnet blir større og har kunnskap om kosthold, hva det innebærer å være vegetarianer og ikke-vegetarianer skal han få lov til å bestemme selv. En annen ting er at hvis jeg ser at barnet har behov for noe som ikke er vegetarisk så skal barnet såklart få dette. Jeg kommer til å følge alle anbefalingene som hører til et vegetarisk kosthold for barn, og justere dette etter barnets behov. Helsen til barnet mitt er absolutt det viktigste, viktigere enn å være vegetarianer, så det vil ikke gå ut over mitt barns helse og vekst.

 

 

 

 

 

 

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top