GRAVID UKE 24

Babyen er på størrelse med en cantaloupe melon
29 cm lang og 650 gram

Baby:

Lungene utvikler seg fortsatt, da dette er det organet som bruker lengst til på å utvikle seg, og babyen suger tommelen for å øve lungefunksjonen. Huden er fortsatt tynn med et lag hvitt hår. Immunsystemet tar også form nå og babyen får antistoffer fra morkaken gjennom mor.

Babyen har virkelig rutiner når den er våken og ikke. Jeg kan føle det hele tiden, men rundt klokka 22 sparker det før jeg sover og hver morgen begynner festen i magen 0730. Det føles som om babyen er veldig stor nå og kan sparke meg på siden i bekkenet og ribbeina. Noen ganger kan det gjøre vondt når sparkene treffer nervene. Det er litt ubehagelig å sitte normalt da jeg kjenner føttene nesten går under ribbeina, spesielt på høyre side. Samtidig tror jeg at jeg kjenner at denne babyen er roligere enn hvordan Milan var i magen, tror jeg husker at han var mer aktiv på nettene.

Kjønn:

Vi er helt sikker på hva kjønnet er og jeg gleder meg til å fortelle dere det.

Hvordan føler jeg meg:

Jeg har nettopp startet graviditetsmåneden 6. Denne uken har vært annerledes. Jeg hadde 5 treningsøkter, og så dro jeg til Serbia for en lang bilferie i Europa. Så jeg har bokstavelig talt sittet i en bil i 4 dager.

Bilturen gikk fint og jeg har vært i super form, og er nå klar til å starte treningsøkter igjen og se hvordan det går denne uken. Det er noe som skjer med kroppen når man er alt for stillesittende, det er som om alt stopper opp, spesielt når man er gravid og kroppen er annerledes. Jeg har behov for å røre en del på meg hver dag for å ikke få mageknip osv. Samtidig som jeg trenger mye hvile, så det er en balansegang å få til alt dette i løpet av en dag.

Jeg har skikkelig halsbrann, men mest om kveldene, det er svie og en følelse av at du vil kaste opp noen ganger. Babyen tar så mye plass i magen nå. Jeg føler meg fort full i magen, så den kan være vanskelig å spise noen ganger, og stekt mat gjør nok halsbrannen værre. Jeg trenger å spise ofte og små porsjoner.

Jeg har fast stilling som sykepleier på natt, jeg jobber ikke mange vakter og det har gått kjempebra helt til nå. Siste nattevakta var jeg skikkelig syk med oppkast hele dagen. Så når har jeg hatt min siste nattevakt i graviditeten og jobber ca 1 dagvakt i uka, så vi får se hvordan det går. Det er ikke noe problem å være på jobb, men kombinert med søvn og hvile kan det være en utfordring. Kynnere kommer nok oftere av stress mentalt og mye ståing enn om jeg har en liten treningsøkt og slappe av etterpå.

Søvn:

Søvnen min denne uken har vært bedre, jeg har noen få oppvåkninger om natten, da babyen er våken og jeg sliter med å finne en behagelig stilling. Jeg kjenner at jeg ikke sover veldig godt og har nok behov for en dupp eller to p dagtid også.

Vektøkning:

Fram til nå er jeg opp 2 kg fra første gang jeg veide meg i svangerskapet.

Cravings:

Tror ikke har noen cravings akkorat nå. Jeg har mest lyst på frisk og sunn mat, men jeg tror dette er den normale meg, har bare ikke tenkt over dette så mye før. Jeg hører så mange historier om cravings, og jeg vet ikke egentlig om det er så sant, jeg tror man kan få litt cravings på ting kroppen trengert, men ekstreme cravings, er det reelt?! Er det ikke bare vi som tror det da vi tenker mer over dette som gravid?

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top