GRAVID UKE 34

 

Babyen er på størrelse med en kinesisk kål

41 cm lang og 2300 gram tung

 

Baby:

Oppdatering fra uke 34, men jeg er allerede nesten ferdig med uke 35. Det vil si at jeg nå snart er høygravid, 8 kalendermåned, men jeg beveger meg nå inn i den siste svangerskapsmåneden.

 

Det er lite plass til babyen i magen nå og det merkes på bevegelsene. Bevegelsene er kraftige men mindre, men like hyppig som før. Jeg kjenner at hodet nå er godt på vei ned i bekkenet da det presses kraftig på nervene som ligger der. Kjennes ut som kniver som stikker nedover mot livmorhalsen, veldig ubehagelig. Med Milan kjente jeg det mer i lysken. Nå er det sikkert mer plass og lettere for babyen å komme ned med hodet.

 

Rumpa ligger opp mot navlen og bena enten til høyre eller venstre, det varierer litt. Kjenner hendene godt ved symfysen når han beveger dem. Bena sparker ofte opp under ribbeina eller diafragma, noen ganger godt ut mot siden slik at det føle ut som de går helt bak til ryggen.

 

Babyen flyter ikke lenger men hviler nå i livmoren. Øynene lukkes når den sover og åpnes når den er våken. Fingerneglene er så lange nå at babyen kan klore seg selv. 

 

Hvordan føler jeg meg + svangerskapsproblemer:

 

Jeg kjenner at slutten nærmer seg og at kroppen begynner å forberede seg på fødselen. Noen dager kan det kjennes ut som han er på vei ut, men samtidig vet jeg at disse symptomene kan vare i flere uker før noe skjer. 

 

Føler meg veldig avslappet og prøver å slappe av så mye jeg kan disse dagene. Jeg liker ikke å slappe av så mye, vil helst være i aktivitete hele tiden. Men dette er det ikke jeg som bestemmer lengre.

 

Mye mensmurring og kynnere, spesielt på kvelden. Hodet presses nedover slik at jeg har kraftige stikkinger som kjennes øverst i vagina eller livmorhals (hvordan beskrive dette?!). Haha. Dette er utrolig ubehagelig.

 

Halsbrannen er stabil, kanskje blitt litt bedre, på dagtid hvertfall. Det kan jo hende magen har sunket litt i det siste? Men på natten er det ganske mye.

 

Har mye kløe på mage, ben og armer og har nå fått litt nuppete eksem som er litt ubehagelig. Huden blir fort tørr også.

 

Søvn: 

Hvis jeg sover sammenhengende mer enn 3 timer er jeg fornøyd. Våkner ofte, mye halsbrann, opp å tisse, urolige ben. Men det er vell like greit å forberede seg på våken netter.

 


Vektoppgang:

4 kg opp.

 

Strekkmerker:

Ingen strekkmerker så langt, aner ikke hvor mye magen vokser fremover. Blir spennende å se.

 

Kjønn:

Gutt <3

 

Navn:

Babyen vår blir nok født uten navn, men hvis vi skulle snakke om dette før fødselen så skal vi såklart fortelle dere.

 

Prioriteringer denne uken:

Denne uken har jeg prioritert å slappe av og nyte julen uten noe som helst stress. Jeg har ikke prioritert noe eller noen, bortsett fra familie, Stanislav og Milan. Jeg befinner meg i hjembyen min Honningsvåg. Har jo en del venner jeg ikke har sett på lenge. Men kjenner at jeg har bedre av å slappe av å lade batteriene enn å springe rundt på besøk til alle, desverre. Men denne gangen skal jeg virkelig nyte den siste tiden i graviditeten.

 

Neste prioritering når vi kommer hjem nå er å pakke fødebaggen. Vil dere se hva vi skal ha med?

 


Treningen min denne uken:

Trening har ikke vært eksisterende denne uken i det hele tatt. Det har vært mye bilkjøring og har ikke tenkt på å dra på treningssenteret i Honningsvåg, kanskje blir det en tur før vi drar, vi får se. Men jeg får kynnere ganske raskt av bare litt gange, så det er ikke så mye jeg får gjort. Ski er også uaktuelt da det er mye vind her nå, plussgrader og regn, så det er is overalt. Får se de siste ukene om jeg faktisk får trent litt, blir spennende å se.


Tanker om fødselen:

Jeg har faktisk begynt å tenke litt fødselen. Jeg vil absolutt ikke føde i Nord-Norge, så jeg håper babyen holder seg inne til vi er tilbake i Trondheim. Jeg tenker ikke så mye på fødselen med Milan da dette vil uansett bli en ny opplevelse. Jeg både gleder og gruer meg. Jeg gleder meg til å dele denne opplevelsen sammen med Stanislav, samtidig som jeg vet at det vil bli ekstremt vondt, uansett.

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top