MAGEN VOKSER MEN DET GJØR IKKE JEG

 

I morgen starter jeg på uke 30 i svangerskapet, og i dag var vi på kontroll hos jordmor. Som jeg har skrevet i gravid oppdateringene har formen vært så som så. Mye kvalm da svangerskapskvalmen har meldt sin ankomst, IGJEN! Trodde det skulle gi seg i uke 14?! 

 

Jeg var helt sikker på at jeg minst hadde lagt på meg 1 kg på en uke, men det viser seg at jeg har gått fra 3 kg opp til bare 2 kg i svangerskapet.

 

Det har vært en del frem og tilbake med tanke på jernlageret mitt, da jeg har fått svar på blodprøvene som sier at det er for lavt,. Jeg er sykepleier og vet veldig mye om kropp og helse, men det jeg ikke vet så mye om er hvordan dette er relatert til svangerskap. Hos lege har jeg fått beskjed om å ta dobbel dose jern, altså 200 mg, hver dag. Normalt sett tar man 60mg jern om man har jernmangel. 200 mg er sykt mye og noe som gjør meg kvalm. Jordmoren min i dag kunne fortelle meg at det ikke er noen grunn til å måle jernlageret etter uke 15 da man får såpass mye høyere blodvolum og at blodet på en måte blir “vannet ut” og vil gi feil verdi. Man måler blodvolum i kroppen og thats it. Så om jeg virkelig har så lavt jernlager som jeg fikk beskjed om er faktisk veldig uvisst.

 

Etter uke 20 tror jeg, litt usikker, fikk jeg tilbake svangerskapskvalmen. Jeg har tenkt at kvalmen kommer på grunn av lavt jernlager, lite søvn, etc. Men nå har jeg prøvd absolutt alt. Må bare innse at kvalmen har kommet og mest sannsynlig kommet for å bli. Det er en ond sirkel med halsbrann og kvalme etter hvert eneste måltid. Heldigvis klarer jeg å holde på det jeg spiser, men det er en kamp, og noen ganger kan jeg til og med våkne flere ganger på natten da jeg blir kvalm. Jeg har aldri hatt et problem med kosthold da jeg er veldig glad i mat og lager masse god, sunn og næringsrik mat hver dag, full av proteiner og fettsyrer. Jeg er helt sikker på at jeg spiser mye mer enn de fleste da jeg har fått hørt dette mange ganger. 

Adidas original leggings finner du her (adlink)
Bikinitoppen er på salg og du finner den her (adlink)

Heldigvis går ikke dette utover babyen, men bare meg selv. Magen vokser i rekordfart og jeg merker forskjell hver eneste dag. Det jeg tenker mest på er amming og tiden etter fødselen. Med Milan gikk jeg ned 10kg 2 uker etter fødselen, noe som ga meg ufattelig lite energi. Amming krever mye og det er forsent å “spise seg opp” etter fødselen, da er det som om alt bare suges ut av deg.

 

Så hvem er den lille i magen min som suger til seg alt jeg spiser? Det blir spennende å se. Til tross for en del utfordringer elsker jeg å gå gravid, jeg elsker følelsen og det å kjenne liv i magen hele tiden. Du blir så innmari knyttet til den lille skapningen inn i der og så utrolig nyskjerrig på hvem det er. 10 uker igjen!

 

Nettside: Lisalife.me

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top