SLIK TRENER JEG I GRAVID UKE 37

 

Da er jeg høygravid, babyen er ikke lengre prematur hvis den blir født nå. Alt er klart og nå skal han bare legge på seg før han kommer. Treningen min i denne graviditeten har vært annerledes enn min første graviditet med Milan. Med Milan fokuserte jeg bare på løping og trente litt styrke med min egen kroppsvekt. Det skal sies at jeg løp helt til han kom, men på slutten var det vanskelig på grunn av sterke kynnere. 

 

Nå i graviditeten har det vært litt vanskelig å opprettholde treningen, jeg har hatt nesten pause nå på 3-4 uker. Jeg har vært mye kvalm, vondt i bekkenet, halsbrann og hatt mye kynnere. Men denne uken har jeg fått en skikkelig energiboost, aner ikke hvor dette kommer fra. Ikke sover jeg godt så jeg får ikke nok søvn. Jeg har trent intervaller, løping, trent med vekter osv. Veldig god følelse og jeg nyter det hver eneste gang, for jeg vet at det fort kan snu.

 

Jeg trener nå med lite vekter, men prøver å opprettholde litt muskelmasse. Hender jeg tar flere repetisjoner siden jeg har mye mindre vekt på.

 

En ting jeg plutselig kom på. Nå når det er et nytt år og mange ønsker å starte å trene, og det de fleste sier til meg er “jeg tørr ikke å gå på treningssenteret fordi alle vil se på meg”. Da vil jeg bare fortelle deg at å dra på treningssenteret å trene som nybegynner, eller med lave vekter kan ikke sammenlignes med å trene som høygravid. ALLE stirrer på meg, jeg er den eneste gravide. Jeg er som underholdning for alle, de bryr seg ikke om jeg ser tilbake. Som om jeg kommer inn på senteret naken, sånn føles det. Jeg vet ikke hvorfor det er så underholdende å se en gravid trene. Kanskje fordi det er nytt for dem? Det var ubehagelig i starten men nå er jeg vant til det, og jeg får mange fine kommentarer som hjelper meg til å holde motivasjonen oppe. Tusen takk!

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik har jeg trent denne uka:

  • Løping og intervaller:  Til sammen ca 3-4 km. Jeg løper på hastighet 8-10, intervaller på 12-13. Når jeg tar intervaller er det løp 30 sek og pause 30 sek. Varierer fra 5-10 intervaller.
  • Markløft: Kjører et sett uten vekter, så tar jeg 5 kg vektskiver på hver side. Her brukte jeg en stang på 17 kg. 10-15 x3
  • Utfall: Både med og uten stang. Som regel kjører jeg et sett med stang uten vekter, så legger jeg på 2,5 kg vektskive på hver side. Etter å ha brukt stang tok jeg noen med 3kg ball. 10×4
  • Skulderhev: 6 kg manualer. 15×4.
  • Roing med bag: Vet ikke om man kaller denne øvelsen med sekken roing, men nesten samme prinsipp som med stang. Bruker 15 kg sekk. 10×4.
  • Kettlebell: Tar ofte utfall med 8 kg kettlebell, men i dag tok jeg en annen vri hvor du svinger den opp forran deg og strammer rumpa. Fin øvelse som gravid og god trening til bekken og rygg da du må passe på at holdningen er slik den skal være. 10×4.
  • Eksplosiv beintrening: Vet ikke hva denne øvelsen kalles, men du bruker bena og skyver forran deg. Bruker 20-40 kg. Kommer ann på hva fra gang til gang hva bekkenet mitt ønsker. Tar ca 3-4 runder

WOW, SJEKK FORSKJELLEN FRA UKE 21, SE TRENINGEN MIN, KLIKK HER!

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

6 thoughts on “SLIK TRENER JEG I GRAVID UKE 37

  1. Skjønner så hva du mener! Jeg er på treningssenteret ”som før” bare med gravidmage, nå i uke 29.. Føler bare at folk ikke klaarer å la være å kikke. Merker det fra mange! Men håper og tror at de synes det er tøft og kult at jeg er i form enda, da. Selv om noen av den litt eldre garde sikkert tenker at man ikke skal løfte og sånt :’D

    1. Hei Silje! Så gøy å høre at det er flere gravide som går på treningsstudio. Det er en stor fordel å være aktiv i svangerskapet, så håper du klarer trening en stund til. Mange kan jo ikke trene på grunn av årsaker i svangerskapet. Men det er utrolig viktig å høre på kroppen. Noen ganger fungerer ikke trening, jeg hadde pause på nesten 2 måneder, men så plutselig fungerte trening igjen.
      Ja det er helt utrolig hvor mye folk stirrer 😀 Men jeg tror og håper det er fordi de synes vi er flinke, tror mange blir imponert når de ser en gravidmage som er flink å være aktiv 🙂 Hvertfall skal vi være stolte over oss selv!

      Vet du hvilket kjønn du venter? 🙂 Når har du termin? Lykke til i svangerskapet <3

  2. Takk, jeg håper også jeg klarer det i 10 uker til 😀
    Er veldig glad i styrketrening, og tilpasser det etter form. Synes også svømming er kjempefint, og er så heldig å ha en samboer som er svømmetrener + fysioterapeut.
    Jeg hadde også en pause på 1 mnd, men mest i forbindelse med forkjølelse og annet. Er superheldig som ikke har noen betydlige plager enda. Kjenner det litt i korsryggen nå da, men det hemmer meg ikke.

    Du er jo virkelig flink og dedikert, ser det ut som! 😀 Gøy å lese innleggene dine, og følge noen som er i omtrent samme livssituasjon. Gjennomført blogg med fine bilder og god tekst!

    Venter ei jente første uka i april <3

    1. Heldig som har en kjærest som kan mye som trening osv, da kan han sikkert mye om trening i svangerskapet også 🙂 Ja man må ikke være redd for å trene, men samtidig må man lytte til kroppen 🙂 Trening gir meg veldig mye så jeg er glad jeg har fått trent i svangerskapet, men nå dabber det litt av igjen. Tror kanskje kroppen min vil ha mer hvile frem mot fødselen nå 🙂
      Tusen takk for fine ord <3 Veldig gøy å blogge og det er jo så fint å kunne se tilbake senere 🙂
      Åååh, april er jo ikke lenge til nå.Gratulerer <3 Håper du får et fint svangerskap videre. Du må gjerne oppdatere meg hvordan det går 😀 Og hvis du har noen spørsmål må du bare spørre 🙂 <3

  3. Tusen takk, så hyggelig! 😀

    Fullt forståelig at du må roe ned litt nå, nå er det jo rett før <3
    Lykke til du også, jeg skal huske å kommentere/oppdatere 🙂 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top