SLIK OPPNÅR DU DINE NYTTÅRSFORSETT

 

 

Det har blitt en skikkelig trend å snakke om nyttårsfortsettelse og tiden er igjen inne for å tenke på det nye året som kommer. Typiske nyttårsforsett er “jeg skal starte å trene”, “jeg skal spise sunt”, “jeg skal ha en grønn dag i uka”, “drikke mindre”, “studere hardt”, “slutte å spise godteri”…! Kampanjer florerer rundt på sosiale medier, på bussen, i avisen.. hvordan de kan hjelpe deg med å starte dine nye gode vaner med gode tilbud på alt mulig rart. Det høres så utrolig enkelt ut, å ja det er ganske enkelt å si hva man  skal gjøre, men hvordan klarer man egentlig å fullføre dem?

 

LES HER HVORDAN DU KAN ETABLERE LANGSIKTIGE MÅL.

 

Jeg har noen tips jeg skal vise deg som kanskje kan hjelpe.

 

 

Dette er perioden hvor mange har lett for å sette seg høye mål og fylle hodet med vakre intensjoner. Ikke for å knuse dine gode tanker om det nye året, men jeg er nesten helt sikker på at dine mål som du setter deg klarer du dessverre ikke å gjennomføre. Er det så mye som 80% som glemmer nyttårsforsettene bare etter noen uker? Jeg tror hvertfall at nesten ingen klarer det, da jeg stadig hører “ja jeg hadde jo som plan om å gjøre dette, men så…”. Du har nok alt for høye forventninger og det er et alt for stort press rundt målene dine.

 

 

Ta deg sammen og vær realistisk. Tror du virkelig at du skal klare å slutte å spise godter og trene minst 3 ganger i uken fra nå av og resten av året? Beklager, men sånn fungerer det ikke. Det er ikke en maraton frem til neste påske, sommer, jul, hvor du igjen kan starte fråtsingen, så det hjelper ikke å si at du skal starte nå 1.januar, det skal så mye mer til for å endre en livsstil, kanskje noe av det vanskeligste du gjør. Treningssentrene kommer til å være fulle frem til februar, deretter detter folk av som fluer.

 

Hvordan skaper jeg mitt nye år?

 

Januar er den måneden hvor jeg trener minst mulig, jeg tar meg rett og slett litt fri, og tenker heller gjennom hvordan året har vært og hva jeg ønsker med det nye året. Treningssenteret er som sagt for fult uansett, så jeg bruker måneden til å fokusere på andre ting. Hva jeg spiser har jeg ingen problem med. Jag er generelt ganske sunn og aktiv da dette er vaner og rutiner som allerede er godt etablert. Det handler om å etablere rutiner som skal gjelde livet ut. Alle mine endringer i livsstilen og helsen har aldri vært en nyttårsfortsettelse. Etter jeg sluttet med nyttårsfortsettelsene følte jeg mindre press og forventninger, og heller en endring i livet som kom mer naturlig.

 

Eksempel på hvordan du kan planlegge nye mål: (skrevet på engelsk da jeg har en engelsk nettside også)

 

 

Endringer kommer ikke naturlig når du sier til deg selv “om 2 dager skal jeg slutte å spise godteri”. Dette gjør at du kommer til å tenke på godteri hver eneste dag. Når man bruker setninger slik som for eksempel “jeg skal slutte å spise godteri”, “Jeg skal bli tynn”, “jeg skal lese en bok hver dag”, da blir målene ganske tydelige men kan også gjøre at forventningene blir litt for høye, samt hvis du ikke gjennomfører dette vil du bli ganske skuffet over deg selv og føle deg dårlig. Tenk heller på mål du skal starte med, men som godt kan ta lang tid før du oppnår, da slipper du så stort press på deg selv. Lag et “board” med endringer du ønsker i livet, kryss av noen av de eller bare 1 først, deretter kan du krysse av flere. Viktig at målene ikke blir for voldsomme og at det er noe som interesserer deg og motiverer deg.

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top