7 MÅTER DU ENKELT KAN RESIRKULERE HJEMME

Resirkulering trenger ikke å være veldig komplisert eller vanskelig, og alle kan gjøre det, også barna.

Da jeg dro til Bulgaria fikk jeg virkelig et tydeligere bilde av hvor viktig resirkulering er, og hva som skjer når folk ikke gjør det. I Bulgaria er dette så ille at søpla flyter overalt, absolutt overalt, til og med lang inn i skogen eller i fjellet. Jeg føler at det gjør noe med tankene mine og ikke minst humøret mitt, og det fikk meg til å innse hvor viktig resirkulering er. Det er trist å se så mange mennesker med mangel på så viktig kunnskap, det er som om de ikke bryr seg, og jeg kan ikke klandre de. Regjeringen gjør ikke noe med det og de enser ikke et eneste sekund på å skape en endring heller. Dette er grunnleggende kunnskap som folk skal lære når de er barn, i barnehage og på skole. Jeg tror at kunnskap i tidlig alder er det som skal til, når det gjelder alt egentlig.

Hva er resirkulering, og hvorfor skal vi gjøre det? I Norge er vi jo oppvokst med dette og mange tenker kanskje ikke på hvor mye vi faktisk resirkulerer her. Gjenvinning betyr å bruke materiale fra avfall som råstoff for å produsere nye ting eller ressurser. Gjenvinning forhindrer at avfall samler seg på søppelfyllinger eller blir brent. Søppel har stor innvirkning på det naturlige miljøet på en veldig dårlig måte. Den inneholder skadelige kjemikalier og klimagasser. Gjenbruk hjelper med å redusere forurensningen som er forårsaket av søpla, og fra resirkulering kan vi bruke avfallet til å produsere brukbare produkter. Habitat-ødeleggelse og global oppvarming er en av effektene forårsaket av forurensning.

Folk kjøper mer og mer ting hver dag, noe som bidrar til økt avfall. Nye ting kommer i pakker pakket med plastikk og diverse, og mye av disse produktene inneholder materialer som ikke er biologisk nedbrytbare.

Vi bruker de tre R-ene når vi snakker om resirkulering: Reduce – Reuse – Recycling. Disse “reglene” er det du skal leve etter. Resirkulering er veldig enkelt, og når du blir vant til det, tenker du ikke så mye på det. I starten kan det være litt rart og det kan se vanskelig og ikke minst litt komplisert ut, du tenker at dette vil ta mye av tiden din kanskje.

Hvor jeg bor nå har jeg 5 ulike søppelbokser som vi brukes til kildesortering, men vi har gjort dette hele livet, så dette er en stor del av meg.

  1. Lag kildesorterings bøtter:

Lag en søppelkasse for hver kategori og merk dem med navn slik at alle vet hvor de skal kaste søpla. Papir, plast, glass & metall, og organiske materialer som mat. Men du må også huske at maling, batterier, og annet elektronisk utstyr også er viktig å resirkulere men som da skal i en spesial boks. Det er mange butikker som godtar slike produkter.

Ser det litt tungvint ut? organisere, rengjøre søppel, og deretter legge det i riktig boks. Dette er bare en vane og alt vil gå automatisk når du er mer vant til det. For barn er dette veldig morsomt, og du gir dem så mye viktigere kunnskap om hvordan de skal holde planeten vår ren og miljøet rundt oss.

2. Skaff deg en komposter:

En komposter er så praktisk, og lager ny jord av gammel mat- og hageavfall. Vi kaster mye mat hver dag. Tenk på hva du kjøper, og prøv å bruke det du har på kjøkkenet først, og lag en matplan hver uke!

Når du komposter lager du en veldig rik jord med mange mikronæringsstoffer. På nesten alle steder kan jorda være for sur eller basisk, den næringsrike jorda fra en komposter gjør at planter vokser bedre, ettersom jorda blir rikere og syre- og alkalnivået blir regulert. Du kan også bidra til å redusere en god del drivhusgass ved å fjerne dette avfallet fra søppelfyllingen.

3. Kjøp brukt:

Vi blir rikere og vi kan kjøpe alt mulig i dag, både billig og dyrt. Vi bruker så mye penger på nye ting hver dag, noe som øker avfallet veldig. Tenk på om det du kjøper noe du virkelig trenger, og hvis du kan kjøpe det brukt.

Jeg har laget min egen regel der jeg nesten alltid sjekker bruktmarkedet før jeg kjøper noe nytt. Dette gjør jeg også til jul og bursdager, har ikke gjort det til voksne enda, men til Milan kjøper jeg som regel leker og diverse brukt. Hvorfor kjøpe nytt når du kan redusere avfall og ta vare på miljøet ved å kjøpe brukt? Jeg tror mange er redd for å kjøpe brukt og gi bort brukt da de synes dette er flaut og tenker helt sikker “nå ser det ut som jeg ikke har penger”. For meg er dette intelligens, viser at noen mennesker er smartere enn andre.

Bruktbutikker eller nettsteder der folk selger ting er utmerkede steder å shoppe. Fordi vi kjøper mye, selger vi også mye, og dette er produkter som nesten ikke er brukt.

Det er mange applikasjoner du kan bruke, men jeg er sikker på at hvis du googler din nærmeste by, vil du finne noen superkule bruktbutikker. Jeg bare elsker at “second hand” har blitt så populært

 

4Se etter miljøvennlige produkter:

Miljøvennlige produkter betyr produkter som ikke er skadelige for miljøet. Disse produktene skal være elektronikk som er energisparende, økologisk kosmetikk og mat, rengjøringsprodukter som er trygge for miljøet uten for eksempel giftige gasser eller væsker, og papir og treprodukter.

Produktene er vanligvis laget av resirkulerte materialer, og det er det som er så fint med det! De kan være dyrere, men på lang sikt varer de lenger. Hvis du bryr deg nok om helsen din, vil du velge miljøvennlig. Fordi plast for eksempel kan inneholde kjemikalier som kan gi mange sykdommer og forstyrrelser i kroppen vår.

5. Gjenbruk glass:

 

Mange av produktene som vi kjøper er pakket inn i plastikk. Neste gang du er ute å handle, prøv å se etter produkter som er pakket i glass. Pinterest har masse inspirasjon til hva du kan bruke glass til, jeg er skikkelig imponert over hvor kreativ mange er. Jeg lagrer alltid maten min i glass, fordi plast inneholder kjemikalier som kan gå i maten din og deretter i kroppen din når du spiser maten. Det samme hvis du oppbevarer barnemat for barnehage eller skole i matbokser laget av plastikk.

Ta alltid vare på glass slik som syltetøyglass.

Jeg elsker overnight porridge, og her er gamle syltetøyglass perfekt. Du kan også kutte grønnsaker, legge i glasskrukker og oppbevare i kjøleskapet. Jeg oppbevarer nøtter og frø i glass også. Kan brukes som drikkeflaske, til krydder, ris, pasta, etc. Jeg har plantet urter i dem, brukt dem til stearinlys… listen er lang.

Plastforurensing er et enormt problem. Vi dreper marine dyr, de tror det er mat og spiser det. Jeg lurer på hvordan noen tror avfallet og plasten kommer til å forsvinne når de kaster det overalt. Som om noen kommer til å plukke det opp etter deg? Har du tenkt over at havet vårt kan om noen år kan være full av plastikk? Noen mennesker er desverre så dumme at de ikke ser konsekvenser av ting så lenge det ikke er et problem akkorat her og nå eller omhandler dem personlig.

6. Doner eller selg dine gamle ting og klær:

Du har sannsynligvis mange ting og klær som du ikke bruker lenger. Å donere eller selge brukte ting er en utmerket måte å gjenbruke og redusere avfallet. Du vil alltid finne noen som er interessert i tingene dine, smarte mennesker som vil redusere shoppingen og er på jakt etter brukte ting og klær, eller folk som ikke vil bruke for mye penger på nye ting.

Folk kjøper mye mer i dag, og derfor kaster de også mye mer. Mange produkter som folk kaster som avfall er fremdeles brukbare og kanskje i perfekt stand, og hvorfor ikke tjene litt ekstra penger?

7. Bruk miljøvennlige handleposer:

Har du noen gang tenkt på hvor mange nye plastposer du får i løpet av en uke? Når du handler, og spesielt dagligvarer. Jeg vet at flere steder har de begynt å bruke resirkulerbare plastposer, men likevel, dette er fortsatt søppel. Når du velger en miljøvennlig handlepose, er den laget av miljøvennlige materialer, og du kan bruke den til alt.

 

 

 

 

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top