GRAVID UKE 30

 

 

Jeg var usikker på om jeg skulle skrive noe som helst om dette svangerskapet. Men da jeg så gjennom oppdateringene med Rafael bestemte jeg meg for å skrive om siste del. Det er jo tross alt et veldig spesielt svangerskap da jeg ble gravid 2 måneder etter fødselen.

 

Baby: (40 cm lang og 1400gram)

Jeg synes babymagen er så mye større denne gangen, men det er kanskje fordi magemusklene ikke rakk å komme seg to måneder etter fødsel. Det begynner å bli ubehagelig å sitte da babyen presser mott ribbeina. Denne gangen er sparkene mye mer ubehagelig da det kjennes ut som føttene skal gå gjennom huden.

Fosteret har nå ordentlig hår på hodet. Fettlaget like under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Noen fostre legger seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

 

Hvordan føler jeg meg + svangerskapsproblemer:

Dagen starter som regel veldig bra. Jeg er mye trøtt så vi sover litt på skift eller sammen med Rafael, da Rafael står opp kl 05-06. Halsbrannen meldte sin ankomst denne uken, så nå knasker jeg og drikker Gaviscon hele tiden.

Mitt største problem dette svangerskapet er nok bekkenbunnmuskulaturen. Den er nesten ikke-eksisterende. Det vil si at jeg kan ikke løfte Rafael for eksempel og etter kl 15 er bekkenet mitt så sliten av ingenting, så jeg kan ikke gå en tur uten at det kjennes. 

Men akkurat nå går det veldig bra og så lenge jeg hviler og ikke løfter tungt kjennes alt fint, så må bare lytte til kroppen. Prøver å være litt aktiv uten at det blir for mye.

Søvn:

Babyen er veldig aktiv mesteparten av natten, så det er vanskelig å finne en behagelig stilling og jeg våkner hele tiden. I tillegg er jo Rafael fortsatt en baby som trenger mat 1-2 ganger på natten. Vi har vært gjennom sykdom nettopp, å plutselig nå virker det som at Rafael har en periode der han sover litt urolig. Så her i huset går vi litt våken på skift og sover når vi kan. Rastløse ben har det også blitt mer av denne uken, noe som er litt frustrerende når du vil sove. 

 

Vektoppgang:

Er litt usikker på vekta mi da jeg ble gravid denne gangen men jeg var tilbake til normalvekt om ikke mindre, så 3 kg opp så langt.

 

Strekkmerker:

Ingen strekkmerker.

 

Kjønn:

Jeg TROR vi vet kjønnet. Legen var faktisk ikke helt sikker. Skal på en ny ultralyd snart så kanskje vi får se igjen da.

 

Navn:

Vi har en liste, men ikke bestemt oss. 

 

Prioriteringer denne uken:

Jeg føler dagene kan være litt overveldende. Hva bør jeg gjøre når Rafael sover og Milan er på skolen, når skal jeg ta en dupp på dagtid, en klesvask hver dag, matlaging osv.. Føles litt ut som at ingenting tar slutt, at du starter på noe og klarer ikke helt å fullføre noe før du må gjøre neste ting, samtidig som kroppen min trenger mye hvile. 

Hvis det er noe jeg bør prioritere i løpet av dagen er det å gå en tur ute i naturen, en dupp og litt hypopressiv trening.

Cravings:

Hjemmebakt brød med Nutella. Granola med eple, mørk sjokolade og yoghurt. Her er det enten eller, haha.

 

Treningen min denne uken:

Slik som jeg har trent i mine andre to svangerskap er ikke-eksisterende nå, av mange ulike grunner. Det jeg har startet med, eller prøver å få til, er en slags fødselsforberedende trening. Hypopressiv training om du har hørt om det? Vil kanskje ikke kalle det så mye trening, men en måte å styrke bekkenbunnen på i graviditeten.

 

Tanker om fødselen:

Kroppen min hadde ikke kommet seg noe som helst før jeg ble gravid igjen, noe som merkes utrolig godt. Dette gjør meg litt urolig og bekymret for fødselen. Kommer kroppen min til å takle dette? Som gynekologisk sykepleier vet man godt hva som kan skje med kroppen, med både tarm og vagina, hvis det er mye press og støttemuskulaturen er svak. Hvis du har født før skjønner du nok hva jeg mener. Disse tankene gjør meg litt nervøs. Ellers vet jeg at jeg kan takle en fødsel fint, så lenge jeg føler meg trygg og godt ivaretatt på fødestuen.

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top