PROTEINRIK GRANOLA SNACKS

 

Etter å har smakt Berit Nordstrand sine energikuler med sjokolade  ville jeg prøve å lage proteinrike granola snacks. Jeg elsker å ha disse godbitene tilgjengelig, spesielt til kaffekoppen. De er ganske mektig og næringsrik så du klarer ikke å spise mange av dem. Jeg synes de er perfekt til kaffen på morgenen, da jeg liker å vente litt før jeg spiser frokost. Eller som en liten snacks om søtsuget melder seg.

Det er et stort pluss at Milan også elsker disse. Jeg slenger alltid med noen i matboksen, som gir litt ekstra energi i løpet av skoledagen.

Typisk meg så bruker jeg jo aldri oppskrift og bare slenger sammen ting på øyemål, men så kommer jeg på i ettertid at dette er noe jeg absolutt burde dele, spesielt når det er så sinnsykt godt. Så oppskriften er ikke helt eksakt og man må nesten prøve seg litt frem. Den skal ikke være klissete men samtidig må den ikke være veldig tørr heller, for da vil den ikke henge sammen. 

 

I denne oppskriften har jeg brukt min hjemmelaget granola, oppskrift finner du her: VERDENS BESTE GRANOLA  

 


Ingredienser:

125g extra virgin kokosolje

200 g havregryn

80 g kokossukker

50 g kakao

2 ss sterk kaffe

0,5 – 1 scoop proteinpulver vaniljesmak

15 dadler

25-50 g kokosolje, som skal sammen med dadlene

100 g finhakket havregryn, litt usikker på om du finner dette i butikk, evt kan man gjøre det selv, men det var ikke så fint som havremel

Litt vann

Hjemmelaget granola

200g 70% mørk sjokolade

 

Slik gjør du:
  1. Varm 125g kokosolje hvis den er hard, og ha i en bakebolle.

2. Tilsett 200g havregryn, kokossukker, kakao, kaffe, og proteinpulver. Bland dette godt sammen.

3. Ta ut steinen i dadlene og ha i en litersmål. 

4. Varm 25-50g kokosolje og tilsett oljen sammen med dadlene. Bruk en stavmikser og bland godt sammen. Jeg bruker litt vann for å få en fin masse, slik at det ikke bare er hardt og klumpete. Du ser selv hvor mye vann du trenger. 

5. Tilsett ca 100g finhakket havregryn i dadlene og bland godt. 

6. Tilsett dette blandingen i bakebollen med de andre ingrediensene og bland godt sammen. Tilsett hjemmelaget granola.

 

Du bestemmer selv hvor mye granola du ønsker, og du kan også tilsette mer finhakket havregryn. Havregryn trekker til seg vann.

 

7. Kle brødformer med bakepapir. Jeg brukte denne oppskriften til 2 brødformer, men mine former er kanskje litt bredere enn vanlig. Del massen i 2 og press den ned i brødformen hardt med en skje til alt sitter godt sammen. Legg i kjøleskap.

8. Smelt sjokoladen i vannbad.

9. Ta ut brødformene og smør sjokolade over.

10. Sett tilbake i kjøleskap og la den stå minst 10 minutter. Så skjærer jeg ønsket biter med en kniv.

 

Jeg oppbevarer de i fryseren, da de holder seg lengre. De “smelter” fort slik at du kan ta de ut rett før servering.

 

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top