BUDDHA BOWL – SØTPOTET OG KIKERTER

 

Jeg elsker buddha bowl. Det er på en måte den nye smoothie bowl. En bolle fylt med næringsrike ingredienser og flotte farger, bare ved å se på bollen gjør deg sulten. Du kan også lage flere porsjoner og oppbevare de noen dager i kjøleskapet. Det er superenkelt å ha med som lunsj, en mettende frokost, som middag eller kvelds. Ja du kan spise den når som helst. Ønsker du den litt varm kan du også varme den litt før du spiser den. Jeg bruker ikke mikrobølgovn så for meg er den like god kald som varm.

 

Det jeg elsker mest med både buddha bowl og smoothie bowl er at du kan bruke fantasien og lage de fine og kule, bruke masse farger, og ingredienser som sammen gir en super god smakskombinasjon.

 

Jeg skal prøve å legge ut mange ulike buddha bowl, kanskje jeg kan inspirere deg til å spise enda mer plantebasert mat.

 

Ingredienser:
2 søtpoteter i terninger

400g kikerter

100g kokt quinoa, salat eller ris

2 håndfull skivet paprika

2 håndfull skivet agurk

2 håndfull grønnkål

Fersk koriander og eventuelt nøtter om du liker det

 

Marinade til søtpotet og kikerter:

2 ss karri

1 ts salt

1 ts pepper

2 ss olivenolje eller kokosolje

 

Satay av søtpotetene og kikerter:

  1. Varm ovnen til 200 grader.
  2. Put søtpotet terningene og kikertene i hver sin bolle. Bland sammen marinaden og tilsett halvparten i hver bolle.
  3. Fordel først søtpoteten over et bakepapirkledd stekebrett og stek i 15 minutter. 
  4. Vend søtpoteten.
  5. Ha kikertene på samme stekebrett, og stek i ytterligere 10-15 minutter. Følg med at ikke de brennes. Ta grønnsakene ut av ovnen når de har fått den fargen du ønsker.

 

Deretter ordner du bollen som du ønsker. Jeg starter alltid med ris/salat/quinoa først. Så legger jeg alle ingrediensene hver for seg. Du kan gjerne ha på en saus om du vil, eventuelt litt peanøttsmør. Bruk fantasien!

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top