Risotto er som pasta, det smaker godt med absolutt alt. Risotto er veldig lett å lage og smaker jo himmelsk godt, spesielt denne kombinasjonen.

Det er tilfeldig hvordan rettene mine blir til da jeg ser hva jeg har også lager jeg ut i fra det. Denne kombinasjonen ble til da jeg har lavt jernlager i kroppen akkurat nå, så kjøleskapet mitt er full av grønnsaker med høyt jern-innhold.

Om du ønsker en sunnere versjon av risotto er byggryn genial og den smaker også veldig godt.

Ingredienser:

  • 200g spinat
  • 1 stor sjalottløk, eller 2 små
  • 1 rødbete
  • 2 dl risottoris
  • 500 ml grønnsaksbuljong
  • 6 soltørket tomat
  • 3 store champignon
  • Olje til steking
  • Trøffelolje (ikke nødvendig, men gir god smak)
  • Salt og pepper
  • Ost som topping

Slik gjør du:

  1. Skjær soltørket tomat, løk, hvitløk, sopp i små biter.
  2. Ha olje i en kasserolle og tilsett soltørket tomat, løk, hvitløk, sopp, spinat, og risottorisen.
  3. Stek sammen til løken er gyllen. Spinaten er stor, jeg river den litt i stykker, men når du koker risottoen vil spinaten forsvinne nesten helt.
  4. Ha i grønnsaksbuljong, ca 2 dl først og så lar du det koke. Du må koke det nesten inn før du tilsetter mer vann, og slik holder du på helt til risotto risen er ferdig kokt. Den skal være myk men du kan også ha den litt all dente. Det kan hende du må ha mer vann enn hva som står i oppskriften.
  5. Skjær rødbeten i små terninger og kok den alene i en kasserolle til den er mør.
  6. Når risottoen er ferdig tilsetter du rødbeten.
  7. Smak til med salt, pepper, og trøffelolje.
  8. Jeg liker å spise risotto med ost på toppen.