GRAVID UKE 30

Babyen er på størrelsen med en hodekål

36 cm lang og 1600 gram tung

 

Baby:

 

Denne uken poppet babymagen ut, for real! Jeg har syntes magen min har vært stor lenge, men nå ser jeg virkelig forskjellen, og jeg regner med den kommer til å vokse mye for hver uke nå. Det føles som om magen er helt opp til halsen og det kan være ubehagelig å sitte.

 

Sparkene blir også kraftigere for hver uke. Nå kjenner vi veldig godt fotavtrykkene, hvor rumpa og ryggen er, og hvilken stilling han ligger i. Typisk stilling nå er føtter som sparker på siden til høyre og hodet ned mot blæra eller på siden til venstre.

 

Fosteret har nå ordentlig hår på hodet. Fettlaget like under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Noen fostre legger seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

 

Treningstights her

 

Hvordan føler jeg meg og har jeg noen svangerskapsproblemer:

 

Svimmelhet, tretthet, kvalme og halsbrann er nok det som plager meg mest nå for tiden.

 

Jeg er veldig trøtt og blir fort svimmel om jeg gjør for mange ting på en gang. Jeg må ha en powernap nesten hver dag, men hvertfall ha mulighet til å legge med ned på bare for å slappe av. Hvis jeg ikke gjør dette får jeg veldig vonde kynnere og kan få blodtrykksfall. 

 

Halsbrann har virkelig toppet seg og jeg kan ikke drikke vann uten at det brenner i halsen og brystet. Dette gjør at jeg kaster opp, veldig slitsomt. Nattesøvnen min er også ikke-eksisterende da jeg ikke kan ligge på grunn av dette.

 

Dagene går fort, jeg koser meg så sykt med den voksende magen. Nyter hver dag og hvert sekund. Samtidig hender det at jeg noen ganger glemmer at jeg er gravid, spesielt når han sover. Haha!

 

Vi var hos jordmor denne uken. Magen vokser som den skal, fine blodprøver og andre prøver, fin hjerterytme, og alt virker å være som det skal.

 

Treningstights her  //  Joggesko her

 

 

Vektoppgang:

 

Jeg har vært plaget med kvalme og kastet opp 3 dager denne uken. Kvalmen gjør at appetitten blir mindre, men samtidig har jeg følt at jeg har spist mye. Det er veldig liten plass i magen. Jeg kan bli mett av en brødskive liksom noe som er veldig uvanlig for meg. 

 

Jeg har gått ned i vekt og er tilbake til 2 kg opp. 

 

Kjønn:

 

En liten gutt <3

 

Navn:

 

Vi har ikke tenkt på navn enda og vi har ikke engang noen favoritter som vi har skrevet ned. 

 

Prioriteringer denne uken:

 

Jeg har nå fått sykemelding fra jobb. Har vært bare i 25% jobb den siste tiden. Som sykepleier kan jobben være en utfordring og spesielt når man er gravid. Hadde det ikke vært for kvalmen og trettheten hadde jeg nok vært på jobb, men jeg kjenner meg utslitt og spesielt når man ikke har mulighet til å slappe av eller spise når man vil. Plutselige brekninger og oppkast er heller ikke noe hyggelig. Etter en dag på jobb har jeg også følt meg utrolig sliten og har måtte hentet meg inn igjen, noe som fungerer dårlig når man har et barn hjemme også.

 

Prioriteringene mine denne uken har vært søvn, hvile og mat. Har lyttet til kroppen min hele tiden og ikke tenkt på noe som helst annet. 

 

Treningstights her

 

Hva klarer jeg meg ikke uten:

 

Jeg er helt avhengig av å smøre meg med olje minst en gang om dagen. Huden er veldig myk men blir også fort tørr og klør masse.

 

Når det kommer til mat kjenner jeg cravings på druer og banan. Granola er fortsatt en hit. Proteinpannekaker med blåbær.

 

Treningen min denne uken:

 

Trening har ikke vært en prioritet. Jeg har faktisk vært på treningssenteret to ganger for å holde meg i aktivitet. Hvis jeg ligger i ro i flere dager kjenner jeg smerter i bekkenet. Treningen denne uken har bestått av jogging i 10 minutter eller stepmaskin, tøying, og litt styrke med og uten vekter. Jeg bruker ikke mye ekstra vekter under treningen nå. Bekkenet begynner å bli svak så jeg kjenner jeg må være forsiktig. Uansett hvordan treningen er kjennes det godt å få rørt seg litt. Men det igjen krever at jeg må slappe av resten av dagen.

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top