GRAVID UKE 35

 

Babyen er på størrelse med en honningmelon

42,5 cm lang og 2500 gram tung

Baby:

 

Okei, egentlig så vet jeg ikke helt om jeg kanskje er på etterskudd med denne oppdateringen, fordi jeg er jo ferdig med uke 36 nå og jeg skriver om uke 35. Det stemmer nok ikke helt da jeg skriver fra uken som gikk. Men en uke til eller fra spiller vell egentlig ingen rolle.

 

Babyen presser hardt nedover og det kjennes som stråling i lysken og knivstikking inn helt øverst i vagina. Helt merkelig følelse. Jeg regner med han ligger godt plantet med hodet ned nå. Han skifter sjeldent stilling og ligger fortsatt i samme stilling med rumpa opp mot navlen og bena på enten høyre eller venstre side. Jeg lurer på hvor stor han egentlig er nå og hvordan han ligger, det hadde vært gøy å kunne sett babyen inn i magen. Hendene slår på symfysen min og i bekkenet.

 

Griperefleksen er ferdigutviklet slik at babyen nå kan ta tak i navlesnoren og leke med den, men den er ikke så sterk at den kan klemme den av helt. Nå vokser babyen i rekordfart og vil legge på seg ca 200 gram i uken. 

Hvordan føler jeg meg + svangerskapsproblemer:

 

Jeg er litt på etterskudd på oppdateringene og det er litt vanskelig å huske hvordan uken var. Så det er litt blanding fra uke 35 og nå uke 36. Men i skrivende stund føler jeg meg veldig bra, jeg fikk en skikkelig energi boost i dag, kanskje fordi jeg har sovet til langt ut på dagen den siste uken?

 

Men hvertfall så har vi hatt en juleferie som var 100% avslappende, ikke gjort noe som helst. Besøkte min hjemby. Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke møtte vennene mine, men jeg trengte denne tiden til å ikke gjøre noe som helst. Som dere sikkert har lest så hadde jeg også rier i 3-4 timer på nyttårsaften, men som dere ser så ble det ingen fødsel. Vi pakket i panikk og kjørte hjem non-stop, 30 timer, og nå føler vi at vi endelig kan slappe av å vite at sykehuset er 10 minutter unna.

 

Det som plager meg aller mest nå er vondt bekken og nedpress. Jeg må skifte stilling ofte på natten, og jeg kan ikke stå for en lengre periode. Hvis jeg lager mat i 30 minutter kjenner jeg allerede at han presser seg nedover. Han presser skikkelig på nervene i bekkenet hele tiden noe som er ubehagelig, føles ut som han har tenkt seg ut.

 

Mensmurringer har jeg også masse av, nesten konstant, mens kynnere kommer og går. Har ikke vært så mye kynnere denne uken.

 

 

Søvn:

 

Om jeg klarer å sovne før kl 05 er jeg fornøyd. Jeg får rett og slett ikke til å sove lengre. Kroppen er urolig og begynner nok å bli fødeklar, men jeg er klar over at det fortsatt kan ta noen uker. Kan ikke søvnen bli litt bedre på slutten? Jeg orker ikke å være utslitt før babyen kommer. Med en 5 åring i hus betyr det at jeg ikke kan sove ekstra om det blir 2 timer søvn bare. Det tar skikkelig på.

 

Vektoppgang:

 

4,5 kg opp

 

Strekkmerker:

 

Ingen strekkmerker så langt. Magen ser helt merkelig ut med blodårer overalt. Det er nok fordi det ikke er noe særlig ekstra fett mellom huden og blodårene.

 

Kjønn:

 

Gutt <3

 

 

Navn:

 

Vi har bestemt oss for å finne et navn før babyen kommer, om vi rekker det. Grunnen til at vi har bestemt oss for å ikke vente til han er født er faktisk på grunn av praktiske ting. Slik at vi har det meste klart når han kommer, med tanke på pass og fødselsattest og slike ting. Jeg blir ganske nervøs av tanken på navn. Med Milan var det så enkelt og jeg bestemte meg med en gang, nå føler jeg at jeg må bruke ekstra god tid og at denne gang og virkelig være helt sikker. 

 

Prioriteringer denne uken:

 

Spise, avslapning og søvn har vært det jeg stort sett har gjort denne uken. Prøvd å samle energi til fødselen og babyen, men det er lettere sagt enn gjort. Har smått begynt å se over hva jeg skal selge i leiligheten og hva vi skal ha med, også må vi finne ut om vi kan kjøpe en henger eller ikke, kan ingenting om dette. Eller om vi må sende alt med en annen bil. Ordnet pass time til Milan da han skal reise til Thailand, også må jeg se nærmere på hva som må gjøres for at vi kan være i utlandet over en periode. 

 

Cravings:

 

Jeg kjenner at søtsuget er sterkere og vil helst spise sjokolade hver dag. TENK DET! Men det kan jeg ikke gjøre med hensyn til den lille i magen. Man bør virkelig tenke over hva man spiser. Så jeg prøver å lage grove pannekaker eller vafler, med syltetøy, så blir det ikke en sukkerbombe liksom.

 

 

Treningen min denne uken:

 

Energien jeg fikk i dag resulterte i en tur på treningssenteret og jeg jogget faktisk 10 minutter. Det lykkeligste øyeblikket så langt i år. Herregud for en deilig følelse! Trodde jeg måtte legge joggingen på hylla. Så vi får se hvordan treningen blir fremover, har veldig lyst til å gå på ski.

 

Treningen min i dag:
Jogg 10 min

Push-ups 10×3

Knebøy 15×3

Deadlift 15×3

 

Tanker om fødselen:

 

Det har begynt å komme slim fra livmorhalsen, men den såkalte slimproppen er fortsatt på plass. Litt blødning har jeg også hatt, men helt ufarlig, så det begynner virkelig å modnes nå. Er veldig spent på om han kommer til termin eller før. Denne uken har jeg følt meg fødeklar og vil at han skal komme, samtidig som jeg vil han skal vokse seg større. Jeg vet det kommer til å gjøre vondt, men samtidig gleder jeg meg enormt mye til å dele denne opplevelsen med Stanislav.

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top