HVORFOR VALGTE JEG Å BLI VEGETARIANER?

 

Jeg har nå vært vegetarianer i mer enn 2 år. Tiden går så utrolig fort, nesten litt skummelt å tenke på. Folk spør meg hele tiden hvorfor jeg velger å ikke spise kjøtt og det er helt greit. Leter de selv etter å finne en god grunn til å spise/ikke spise kjøtt? For å være ærlig tror jeg mange vegetarianere eller veganere har valgt å ikke spise da de ser på dette som en trend. Jeg like å dele tanker og erfaringer. Det å bli vegetarianer er det jeg er mest stolt av og glad for. Den største og viktigste endringen jeg har gjort i livet mitt og ikke minst investeringen for meg selv og min helse. Noe jeg så enkelt valgte å bli over natten.

 

Jeg vokste opp med den normale tradisjonelle norske maten som enten er kjøtt eller fisk, med litt grønnsaker, potet, og saus. Barn elsker kjøtt og fisk, den fete og salte smaken. Da jeg ble eldre likte jeg ikke fisk så mye lenger, og jeg ble mer og mer glad i å spise grønnsaker. For meg var grønnsaker det beste da de hadde mye mer smak enn kjøtt, men å bli vegetarianer var aldri noe jeg tenkte på da.

Jeg har alltid vært litt gal og rar, jeg husker at jeg hadde tenkt å prøve å overleve på appelsiner. Jeg gjorde det i 2 dager og takk gud for at det holdt ikke lenger. Jeg har levd på brød og nugatti…Nok sagt!

 

 

Jeg har prøvd mange forskjellige dietter osv. Jeg har aldri hatt noen problemer med spising eller dårlige tanker rundt kostholdet mitt, men jeg har alltid hatt litt lidenskap for å presse meg selv, teste mentaliteten min og prøve nye ting. Jeg var på lavkarbo i noen år, på keto-diett i et helt år, har fastet kortere og lengre perioder, prøvd kjøttfrie dager hver uke, og unngikk alt søtt i mer enn 100 dager, vært uten sukker jul og påske bare fordi dette er tiden hvor man ellers spiser mye søtt, fett diett, ja, listen er lang.

 

Dagen jeg ble vegetarianer var en veldig spesiell dag. Dette var en ny opplevelse og ikke en “gal Lisa” som presset seg selv. Hele året var et enormt livsendrende år for meg, året jeg bestemte meg for å endre totalt på det meste, jeg startet å fokusere mer på hvordan jeg ønsker å leve og ha det med meg selv, jeg satte meg selv først for første gang på lenge, begynte å lytte mer til intuisjonen min, grave dypt inn i sjelen min og spurte meg selv om dette livet gjorde meg lykkelig og hva er lykke for meg, frigjøre meg fra alt som kunne være knyttet til meg negativt og påvirke meg. Jeg startet å rett og slett ta alle de skumleste, tungeste, og mest kompliserte valgene jeg kunne forestille meg. Det var som å stå i motvind og kjempe seg gjennom det. Men ved å stå i slike valg vil du se om du opplever og får tilbake så mye mer enn hva du har hatt før.

 

 

Så var det den morgenen hvor jeg som normalt våknet opp, gikk ned på kjøkkenet, laget meg en kopp kaffe, satt meg på spisebordet og så ut mot havet. Plutselig gikk det opp for meg at jeg måtte bli vegetarianer og jeg kunne føle at dette var et nytt og veldig viktig steg for meg akkurat da. Det var som om jeg søkte etter et svar på noe og denne dagen fikk jeg svaret, men det var som en sterk følelse inn i meg, litt vanskelig å forklare, men hvis du kjenner deg selv og intuisjonen din vet du når din indre stemme forteller deg noe som er veldig viktig.

 

Jeg tror at når du begynner å bli åpen, mer i kontakt med deg selv, hvem du er, hvem du vil bli, hva du ønsker, vil du tydeligere se de viktige tingene i livet. For meg var dette en nøkkel som åpnet bevisstheten min. Du har alle svarene i livet, og du vil få alt du fortjener, men du må være våken og åpen. Det er alltid en grunn til alt, godt eller vondt, og alt som du går gjennom er viktig. Det er også veldig viktig hvordan man ser på ting i livet og hvordan man reagerer og handler.

 

 

Jeg ønsket å bli vegetarianer veldig naturlig, uten å tvang fra meg selv eller press. Jeg tror jeg brukte noen måneder, og fisk var nok det siste jeg spiste. Jeg ønsket å skape mitt nye liv på den absolutt beste måten. Noen ganger kan du føle deg klar for noe, men det tar alltid tid og jobb, og når jeg gjør noe gjør jeg det alltid med lidenskap, uten å forhaste meg.

 

Helt siden vi var barn var en av de viktige handlingene vi lærte at man ikke skal utøve vold. “Du skal ikke drepe”, og den gyldne regelen sier at “vi gjør mot andre slik vi ønsker at andre skal gjøre mot oss”. Bare for mennesker? Dette er for alle de levende skapningene på planeten vår, men å drepe dyr har blitt akseptert og normalt. Før i tiden hadde de nok ingen valg da dette var en overlevelsesmekanisme, de måtte ha kjøtt for å overleve. Mens andre steder i verdenen var grønnsaker og frukt det eneste som var tilgjengelig. I dag kan vi heldigvis velge hva vi ønsker å spise.

 

 

Mange mennesker synes det er greit å drepe dyr fordi de mener at dyr ikke er bevisste, de har en lavere livsform og ikke kan kjenne seg selv som et menneske gjør. Men dyr vokser, spiser, puster, formerer seg og kjenner smerter og følelser.

 

Vi blir det vi spiser, og innta kjøtt fra dyr som er drept betyr at vi spiser dyrenes vibrasjoner, noe som vil senke vår indre bevissthet. Det jeg mener med vibrasjoner er at vi inntar følelsene og hormonene deres, det blir en del av oss. For å gjøre det lettere, tenk på frykten for dyrene, å være i et bur og mishandlet for eksempel, eller du føler frykt på vei til slakteriet eller redsel når du blir drept. Vi vet at dette utløser hormoner i blodet slik som kortisol og adrenalin, noe som vi vil få i oss gjennom kjøttet vi spiser. Ikke minst antibiotika som blir brukt for å holde dyrene friske. Det er så lett for oss i dag og gå i butikk og kjøpe en ferdig burger, enn om vi selv måtte drepe dyrene? Da tror jeg mange hadde sett på det å spise kjøtt litt annerledes.

 

 

Noe man også kan tenke på er; hvor mange næringsstoffer får du gjennom kjøtt? Hvilke sykdommer og tilstander kan kjøtt bekjempe i en menneskekropp? Jeg vet dessverre ikke om noen. Mens grønnsaker og frukt derimot, er det noe som er farlig ved å innta dette? Hvilke negative konsekvenser har det på menneskekroppen?

 

Seneca, en romersk poet, fant seg lykkeligere, med et mer våken og opplyst sinn ved å velge plantebasert mat. Albert Einstein var så overbevist av denne effekten og sa at vegetarisme ville føre til stor forbedring av menneskets tilstand og sinn. Alt dette stemmer, og hvis du spør folk som spiser plantebasert kosthold, også meg selv, kan jeg si at du føler deg mye lettere, både i sinn og kropp, mer rolig og glad, mer kjærlighet og medlidenhet til alle skapninger på planeten, og du kommer i større kontakt med deg selv og naturen. Vet dette høres litt klisje ut, men hva du spiser betyr så utrolig mye for deg og hvordan du har det.

 

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top