VERDENS ENKLESTE ENCHILADA MED BØNNER OG KÅL

 

I dag laget jeg vegetar enchilada for første gang. Enchilada har alltid vært en hit, hvorfor jeg ikke har laget vegetar versjon enda er veldig rart. En ting er sikkert, det er mye bedre enn den jeg spiste før med kylling, det kan faktisk ikke sammenlignes. Så om du ikke er vegetarianer er jeg helt sikker på at denne til middag blir en hit, hos alle.

 

Enchilada er en meksikansk rett, full av smak. Det jeg digger er at du kan ha hva som helst som tilbehør. Min favoritt er en frisk salat, guacamole, salsa, og hvis du vil spe på med litt “mer mat” kan en god ris ved siden av være perfekt.

 

Det ligner mye på taco, men her slipper du å fylle opp lefsene til randen, holde de under hele måltidet slik at ikke alt detter ut, også er det mye mer saftig. 

 

Jeg fant en bit kål i kjøleskapet og dermed ble det både bønner og kål i oppskriften. Men det var så godt at kål kommer jeg til å ha hver eneste gang jeg lager den.

 

Ingredienser:

  • 1 boks bønner
  • 1 boks mais
  • 1 gul løk
  • 2 håndfull finhakket kål
  • 1 boks hakket tomat
  • Enchilada krydder (man kan ofte kjøpe enchilada kit og der er det med krydder)
  • 150 g ost
  • 1,5 dl vann

Slik gjør du det:

  1. Finhakk gul løk og fres i litt olje. Tilsett bønner, mais, og kål. Fres sammen.
  2. Bland enchilada krydder med vann og hakket tomat. Om du synes det blir lite smak kan man spe på med litt spisskummin og paprika krydder, eller tacokrydder. Ha i 150g revet ost.
  3. Tilsett tomatsausen i grønnsaksblandinga, ca halvparten eller litt mer.
  4. La det koke i 3-5 minutter.
  5. Fyll lefsene og rull dem. Legg dem sammen i en ildfast form.
  6. Hell over resten av tomatsausen og ha ost over.
  7. Stekes på 200 grader varmluft i ca 15-20 minutter (til osten er smeltet).

 

Til denne retten er det kjempegodt med guacamole, salsa og rømme. Jeg elsker også å lage en frisk og god salat ved siden av. Ønsker du mer mat er ris også et godt alternativ.

 

 Vil du ha det lille ekstra så ha så mye fersk koriander du vil. I salaten, inne i lefsene, hvor enn du vil.

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top