Forkjølelse i hus og da er suppe til middag perfekt. Nudelsuppe var på ønskelisten så da fikk jeg prøvd meg på det for første gang, og det ble utrolig godt. Asiatisk nudelsuppe inneholder mye smak og grønnsaker, med litt chili så den varmer godt. Den er enkel å lage slik at du lett kan ha en superdeilig middag på bare 15 minutter.

Ingredienser:

  • Nudler
  • 2 store gulrøtter
  • 3 store champignon
  • 4 medium poteter (trengs ikke men jeg tok med disse da jeg hadde de igjen i kjøleskapet)
  • 1 chili (husk at frøene er veldig sterk, så juster hvor sterk du ønsker suppen ved å eventuelt ta bort frøene)
  • 1 stor sjalottløk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1-2 vårløk
  • 1 liter grønnsaksbuljong
  • Saften av 1 lime
  • 4-5 ss Soyasaus
  • 1 ss finhakket ingefær
  • 1-2 håndful mais (trengs ikke men jeg brukte det da jeg hadde stående), kan eventuelt bruke minimais også
  • Fersk koriander
  • For ekstra mat og proteiner er suppen veldig god med kokt egg som topping sammen med litt nøtter som for eksempel peanøtter eller cashews
  • Salt og pepper

Slik gjør du:

  1. Finhakk sjalottløk og hvitløk og stek de gyllen i en kasserolle.
  2. Skjær gulrot, potet, champignon, vårløk, chili. Ha grønnsakene sammen med løken. Tilsett ingefær og mais, og bland.
  3. Tilsett grønnsaksbuljong, kok i 10 minutter.
  4. Kok nudlene, og også eventuelt egg om du ønsker egg til.
  5. Smak til med soyasaus, saften av 1 lime, salt og pepper.
  6. Ha i fersk koriander før servering og et egg delt i to som topping.