Milan er en skikkelig grøtelsker og det er forsåvidt jeg også, til frokost. Favoritten hans er jo såklart risengrynsgrøt, men utrolig usunt, så det er noe jeg helst ikke ønsker å servere. Havregryn har vi spist oss lei på, så i går bestemte jeg meg for å lage byggrynsgrøt, kanskje den beste grøten jeg noen gang har smakt.

 

Lag en stor porsjon så har du til middag og frokost dagen etter.

Hva er helsefordelene med å spise byggryn?

Bygg er trolig verdens eldste og et av de sunneste kornslagene vi har, som har blitt dyrket i over 10 000 år.

 

Inneholder lite gluten, rik på protein, vitaminer og spesielt vitamin B, magnesium, og jern, Det er det kornslaget som er rikeste på antioksidanter.

 

Bygg inneholder masse fiber, både løselig og uløselig. Beta-glukan er et fiberstoff som kan forebygge mange livsstilsykdommer, slik som å redusere kolesterolnivået, bedrer tarmfunksjonen, og reduserer risiko for flere kreftformer. Fiber er bra næring til tarmbakteriene og god tarmhelse holder immunforsvaret sterkt slik at ikke kroppen produserer betennelsesstoffer. Fiber gir også stabilt blodsukker og lengre metthetsfølelse.

 

Bygg er også rik på tryptofan som gjør at du føler deg gladere.

Ingredienser:

  • 2 dl byggryn (legges i vann over natten, jeg fyller en hel litersmåler opp med vann)
  • 3 dl havregryn
  • 1 klype salt
  • 1 liter melk

Slik gjør du:

  1. Legg byggryn i vann over natten.
  2. Bland byggryn, havregryn, salt, og melk. Kok under omrøring, i ca 10-15 minutter, til byggrynene er møre.

Topping:

Jeg elsker å toppe den med bær, kanel, ristede nøtter og honning som søtning.