Gravid uke 26

 

Babyen er på størrelse med en kålrot
31 cm lang og 900 gram

Baby:

Jeg er ferdig med uke 26 og er allerede inn i uke 27, det vil si at jeg har startet på 3.trimester allerede. Det er helt vanvittig å tenke på. Det er nesten vanskelig å følge med dagene med disse oppdateringene da tiden går så raskt.

Babyen begynner virkelig å bli stor nå noe jeg kjenner godt, da jeg får spark langt under ribbeinene når jeg sitter. Livmoren strekker seg litt lenger over navvelen nå, og i løpet av 3 dager tidlig denne uken spratt magen enda mer ut. Det er veldig koselig. Har enda ikke blitt helt vant til magen slik at jeg støter bort i ting hele tiden og søler alltid mat der. Typisk gravid!

Jeg kjenner litt mer aktivitet da babyen vil legge på seg mest fra nå av og være mer aktiv. Opplever også at den reagerer på lys. Hvis jeg har klær over magen er det mer aktivitet enn hvis magen er bar. Merkelig.

Vektoppgang:

Fortsatt 2 kg opp. Jeg bruker fortsatt mine vanlige klær, men det er ikke alle buksene mine som passer nå og jeg trives nok best i tights eller kjole. Har ikke tenkt på gravidklær enda. Kanskje jeg bare kjøper meg 2 par fine joggeklær så får jeg se hva jeg trenger. Trenger jeg egentlig ammeklær? Jeg husker faktisk ikke hvordan dette var.

Tanker, prioriteringer, osv:

Har begynt å få noen tanker om fødselen. Var veldig traumatisert etter fødselen til Milan da det holdt på så lenge og jeg nektet smertestillende, men jeg måtte ha epidural på slutten på 9cm da han satt fast på vei ut. De måtte rett og slett presse han tilbake og få han i riktig posisjon. Det var ikke så vondt var bare veldig veldig sliten. Akkorat nå gleder jeg meg bare, har ingen negative tanker rundt fødselen.

Vi har begynt å tenke på å gå til innkjøp av ting vi trenger da vi skjønner at tiden går mye raskere enn vi tror. Jeg kan lage et eget innlegg om innkjøp som vi har gjort.

Graviditetsplager:

Denne uke var hard og tung. Kjent på en del kynnere og vært veldig kvalm. Har vært plaget med oppkast og hodepine. Bekkenet er litt stivt noen ganger. Stress og små gjøremål kan være tungt da det er lite rom for hvile. Hverdagslige gjøremål er tyngre enn en liten treningsøkt av en merkelig grunn. Halsbrann må nok nevnes hver uke da dette er et plagsomt problem på kveldene, spesielt når jeg skal legge meg, og det blir nok ikke bedre.

Søvn:

Jeg plager med å sovne på kvelden og har flere oppvåkninger i løpet av natten. Har ikke hatt behov for å tisse på natten noe som er litt rart, kanskje jeg er dehydrert? Etter å ha vært så kvalm i det siste.

Merker godt at det ikke er noe kvalitetssøvn, og når jeg snur meg i sengen er det skikkelig vondt i magen, som om den strekker seg.

Kjønnet:

Vi har så lyst å dele kjønnet med dere og det skal vi gjøre så fort som mulig, jeg lover!

Cravings:

Grunnet kvalme har jeg virkelig ikke hatt noen cravings. Appetitten min gikk fra å være høy med snacking flere gang om dagen til å ikke ha appetitt i det hele tatt. Har nesten vært redd for å spise for å bli kvalm og kaste opp. Har følt meg litt dehydrert og sliten, men nå har jeg heldigvis holdt på maten og håper det holder seg slik.

Var hos legen for å forsikre meg om at alt er fint og det ikke er svangerskapsforgiftning eller noe sånt. Ny kontroll i neste uke for å dobbelsjekke at alt fortsatt ser fint ut.

Treningen min denne uken:

Trening har ikke vært en prioritet denne uken da formen ikke har vært så bra, men samtidig når jeg ikke trener føler jeg meg svakere og har mindre energi. Fikk gjennomført 2 økter. En treningsøkt kan være alt fra å gå 30 minutter, jogging, styrketrening, yoga…

 

I am a Norwegian girl, vegetarian, nurse, and a mom. Pregnant with a January baby <3 I'm creative and have a passion for food, lifestyle, sport, and traveling. I hope you find some inspiration, enjoy!
Posts created 151

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top